ایران که بودم دو نوع حجاب میشناختم. چادر و مانتو. تکلیف چادر که با بدن معلوم بود. هیچ جور برجستگی به هیچ وجه نمایان نمیشد. مانتوها هم تا سالها ( تا قبل از آن که مانتوی تنگ بیاید به بازار) جوری طراحی شده بودند که برجستگیهای بدن را بپوشاند.
از ایران که بیرون آمدم فهمیدم حجاب اسلامی نزد مسلمانان دنیا هزار و یک تعریف و کاربرد مختلف دارد و ما بیخبر بودهایم.
فرانسه که بودم، میشنیدم که تعداد زنهای باحجاب روز به روز بیشتر میشود. حجاب مزبور عبارت بود از بلوز و دامن بلند و گشاد و روسری عربی و گاهی روبنده. محجبهها اغلب الجزایری بودند و کاربرد حجاب برایشان لجبازی علیه سیستمی بود که سالها قبل استعمارشان کرده بود و حالا که مهاجر شده بودند، از تبعیض نژادیاش رنج میبردند . سیستم در مقابل واکنش نشان میداد و به محجبهها کار نمیداد. هیچ وقت در فرانسه ندیدم که برای مثال یک دختر محجبه در مک دونالد کار کند، منظرهای که در اتاوا و مونترال عادی است ( این دو شهر مهاجر عرب زیاد دارند).
اتاوا پر از دخترهای لبنانی بود که لباسهای تنگ و چسبان میپوشیدند با روسری که به روش عربی به سرشان میبستند بدون این که یک تار از موهایشان پیدا باشد. برایشان فلسفهی حجاب خلاصه شده بود در پوشاندن همهی موها و کاری به برجستگیهای بدنشان نداشتند. یک دوست اهل جیبوتی داشتم که خواهر دبیرستانیاش یک روز صبح از خواب بیدار شده بود و تصمیم گرفته بود حجاب داشته باشد. رفته بود برای همهی لباسهای تینایجری تنگ و ترشش روسری همان رنگی خریده بود و روسری را محکم دور سرش میبست. خواهرش سوال پیچش کرده بود و فهمیده بود که داستان تعریف هویت “مسلمان” بین بچههای دبیرستان است و خیلی هم موفق بوده. در واقع همان حجابی که که سالها در کشورم ابزار زورگویی و محدودیت بود، برای او ابزار جلب توجه سکسی بود.
همهی اینها را گفتم که برسم به این داستان آخر:
از هفتهی پیش یک خانم میانسال محجبه میآید کلاس ورزش ما. کلاس ورزش ما مختلط است. خانم مزبور بلوز آستین بلند و شلوار ورزش میپوشد که هر دو تنگند. روسری سفت و سخت سرش میکند و با تمام قوا ورزش میکند. ایروبیک و کاراته و پیلاتز و هر چه که بگویی. کنجکاوم بدانم آیا نسخهای از اسلام وجود دارد که در آن میشود با لباس خیلی تنگ، جلوی مرد بیگانه لگد کاراته زد ، بالا پایین پرید، حتی حرکات موزون انجام داد، به شرطی که فقط موها را پوشانده باشی؟
داستان دشواری موقعیت هم نیست . تورنتو پر است از کلاسهای اختصاصی زنان که حسابی هم کارشان گرفته. آن قدر آدمهای ۴۰ کیلویی شکل آنجلینا جولی روی جلد مجلهها عکس میاندازند که جمعیت بیشماری از زنان اعتماد به نفس رفتن به کلاسهای ورزشی مختلط را از دست دادهاند و این کلاسها را ترجیح میدهند.

امیر گفته است:
بهمن ۶م, ۱۳۸۸ در ۱:۳۷ ب.ظبازدید امیر
تو ایرانم بود و هست.یادت نیست عروسی های مختلطی رو خانمه اصرار داشت برقصه اما حیای حجاب!!اجازه نمیداد بی روسری برقصهاما دامن چاک دار لباس شبش موقع رقصیدن چیزایی رو نشون میداد که هوش از سر مهمونای مذکر می پروند!خیلی جیزا در این مورد هست که نمی فهممشون
maryam گفته است:
بهمن ۶م, ۱۳۸۸ در ۳:۰۴ ب.ظبازدید maryam
manam yade khanomaye oftdam too aroosia ke gherrr midadan oonam che gheri albate ba roosari
Parvin گفته است:
بهمن ۶م, ۱۳۸۸ در ۳:۳۵ ب.ظبازدید Parvin
سایه جان
مگر دین یک امر درونی نیست؟
چرا سعی میکنی برای باورهای این زن دلیل پیدا کنی و با احکام دین تطبیقش دهی؟
این کار تو و دغدغه’ تو نیست و نباید هم باشد.
این خانم انتخاب کرده ورزش کند و دلش هم میخواهد با لباس تنگ و ترش؟ و موهای کاملا پوشیده، جفتک بیندازد.
عیبی ندارد.
دلیلی هم ندارد کارش “”برای ما”" مطابق اصول آیینی که میگوید (با پوشش اش) پیروی اش می کند، باشد یا نباشد.
بد می گویم؟
————————————————–
سایه : من ایشان را نقد نکردم. من ایشان را توصیف کردم و خیلی هم سعی کردم که نوشته ام لحن قضاوت یا لحن منفی نداشته باشد و این یک فرد خاص را نشانه نگرفته باشد. این خانم و بقیه ی خانم ها مثال هستند و بس .
دغدغه ی من تفسیرها و شکل های مختلف حجاب و اسلام بوده و هست. چرا نباید باشد؟ و اصولن چرا شما باید اجازه داشته باشید تعیین کنید که چه چیزی کار و دغدغه ی من باشد و چه چیزی نباشد؟
شباویز گفته است:
بهمن ۶م, ۱۳۸۸ در ۳:۳۸ ب.ظبازدید شباویز
چیزی که من این روزها زیاد می بینم دخترهای چادری ابرو تاتو شده با بوت های بلند براق است .فلسفه اش را کاش می شد روشن کرد .آرایش هفت قلم و بوت و چادر لاک را نمی توانم با هم هضم کنم .
کمانگیر گفته است:
بهمن ۶م, ۱۳۸۸ در ۷:۳۶ ب.ظبازدید کمانگیر
خودمونیم شما در زندگی قبلی نویسنده نبودی؟
زهرا گفته است:
بهمن ۶م, ۱۳۸۸ در ۹:۵۸ ب.ظبازدید زهرا
با استدلال هات موافق نیستم. شما تو دنیای یه خانومی که موهاشو به عنوان حجاب می پوشونه نیستی و نمی تونی فقط این دلائل رو بیاری که با دولت یا هر کی لجبازی کردن یا سکسی تر بودن دلیل پوشوندن مو هست. حتما کسایی به این دلایل حجاب می پوشند اما مسلما اینا دلایل اصلی همه نیست. با خانوم ورزشکار هم هیچ مشکلی ندارم. به نظر من شما بدون دونستن موقعیت افراد داری راجع بهشون قصاوت می کنی. کاری که عمدتا تو خونواده هامون یاد گرفتیم بکنیم. بدون دونستن و سنجیدن همه ی جوانب، راجع به افراد و وقایع قضاوت کردن.
————————————————————
سایه : یک دفعه اون بالا به پروین توضیح دادم که من تمام سعی ام رو کردم که قضاوت نکنم و فقط توصیف کنم. من با هیچ کدومشون هیچ مشکلی ندارم. این که تو دنیای کسی نیستم دلیل نمی شه در موردش ننویسم. بینشون زندگی کردم، باهاشون معاشرت کردم وحرف زدم. بنابراین حق دارم در موردشون بنویسم.
آبدا گفته است:
بهمن ۶م, ۱۳۸۸ در ۱۰:۲۰ ب.ظبازدید آبدا
من دوست مسلمانی اهل اتیوپی دارم که لباس تنگ می پوشد. مشروب نمی خورد. نماز اعیاد مذهبی را شرکت می کند. روزه می گیرد. نماز سر وقت می خواند. اگر از او بپرسند تو چرا الکل نمی خوری . می گوید : مسلمانم. اگر بگویند : اگر مسلمانی پس حجابت کو خواهد گفت : من اینقدر مسلمانم.
شباویز حجاب یک اونیفورم نیست که باید مطابق استاندارد خاصی باشد که مثلن چادر و ابرو و بزک را توامان با هم نتوان داشت. من که نمی توانم قسمت بالا بیکینی ام را در بیاورم از فلان خانم آلمانی که در می آورد محجبه ترم. ما بر هم برتری نداریم. صرفن انتخاب کرده ایم هر کدام تا چه اندازه از بدنمان را می توانیم نمایش بدهیم. برای همین تمام آن آدمها که سایه توصیف کرده از نظر من حجاب دارند. برای هر کدامشان مرزی برای این حجاب وجود دارد. یکی فقط چشمانش را نشان می دهد. دیگری صرفا موهابش را می پوشاند. و مهم این است که اگر این به انتخاب و باور ( نه به اجبار و ترس از همسر و پدر و ..) باشد، اشکالی در آن نیست حتی اگر برای زیباتر با متفاوتتر دیده شدن باشد.
Mehdi گفته است:
بهمن ۶م, ۱۳۸۸ در ۱۱:۳۶ ب.ظبازدید Mehdi
فکر کنم به تعداد ما مسلمونا روایات مختلف وجود داره از اسلام!!!
مهدی گفته است:
بهمن ۷م, ۱۳۸۸ در ۱:۰۵ ق.ظبازدید مهدی
فوقالعاده مطلب خوبی بود
تحلیل خوبی داری
ریحان گفته است:
بهمن ۷م, ۱۳۸۸ در ۲:۳۶ ق.ظبازدید ریحان
نکته تفاوت بین پوشش و حجابه.
کسی که لباسی میپوشه که کل بدنش رو میپوشونه ولی تنگه و روسری سرش میکنه، پوشش داره و نه حجاب.
و البته من هیچ نظری ندارم که آیا پوشش (و نه حجاب) هم از سوی خدا پذیرفته است یا نه.
و اینکه معتقدم دین یک پازله که از تکه های مختلفی تشکیل شده. تو اگه یکی از این تیکه های پازل رو گم کنی هیچ وقت تصویر نهایی رو نخواهی داشت. حالا البته بعضی تکه های پازل بزرگتر و بعضی دیگه کوچکتر هستند.
خیلی فرق نمیکنه تو حجاب نداشته باشی ولی الکل نخوری. یا حجاب داشته باشی ولی الکل بخوری.
(اینا مثال بود، گفتم که خیلی چیزا ممکنه با هم بزرگی کوچیکی شون قابل مقایسه نباشه)
ما خیلی وقتا سعی میکنیم خواسته یا ناخواسته خدا را بپیچونیم و خودمون رو توجیه کنیم.
pejdad گفته است:
بهمن ۷م, ۱۳۸۸ در ۴:۱۶ ق.ظبازدید pejdad
malaysian ha oon haee ke kheili motaghedan, maghne haye boland va lebase goshad mipooshan. vali oon haee ke rahat taran ba roosari (tori ke yek tare moo ham maloom nist) ba Tshirt astin kootah ham mipooshan
دخترآفتاب گفته است:
بهمن ۷م, ۱۳۸۸ در ۴:۴۲ ق.ظبازدید دخترآفتاب
حجابی که تو ایران به ما شناسوندن از روی یکی از متعدد تفسیرهای موجود هست و سیستم تلاش کرده که به ما بقبولونه که این مساله جز مسائلی هست که روش بحث نیست و همه فقها متفق القولند در صورتی که اینطور نیست.
آیه ای که برای اثبات حجاب بهش استناد می شه آیه ای هست که می گه بر مرد و زن مسلمان واجب هست که “عورت” خودشون رو بپوشونن. فقهایی که آیه رو تفسیر کردن عورت مرد رو اندام جنسی معنی کردند و در مورد زن دچار اختلاف شدند. بعضی معتقدند که زن وجودش عورت هست!!!! بنابراین لازمه که همه بدن رو بپوشونه. بعضی گفتن که وجودش منهای صورت و دست ها (قول رایج در ایران) و هستند فقهایی که می گن عورت زن هم فقط اندام جنسی هست و نه بیشتر.
تنها موردی هم که در حجاب واجبه پوشش هست و نه گشاد پوشیدن. منبع: http://ghabel.persianblog.ir/post/39
و http://ghabel.persianblog.ir/post/40
اگر شما از همین فقهایی هم که معتقدند حجاب زن پوشش تمام بدن هست استفتا کنید می بینید که هیچ دلیل فقهی ندارن که به شما بگن لباس تنگ پوشیدن نقض حجاب هست. معمولا اینطور جواب می دن که حجاب به معنی پوشش هست اگرچه حجاب کامل باید برجستگی ها را بپوشاند. یعنی دو تا حجاب داریم حجاب و حجاب کامل؟؟؟؟ {تجربه شخصی}
در مورد اینکه جلوی مردان غریبه هم ورزش کنه یا برقصه یا هر چی هم باز بعضی مجتهدین معتقدن دلیل فقهی وجود نداره که این مساله غیرمجاز باشه. این ها استدلال می کنن که بحث محرم و نامحرم فقط و فقط مربوط به ازدواجه. یعنی محرم کسی است که حرام شده و شما نمی تونید باهاش ازدواج کنید و این ربطی به حجاب یا تماس بدن و اینها نداره.
و یه نکته دیگه هم این هست که مسلمون به کسی می گن که به اصول دین معتقد باشه (توحید و معاد و نبوت)
—————————————————————————
سایه : ممنون. دقیقن چیزی بود که دنبالش می گشتم.
124 گفته است:
بهمن ۷م, ۱۳۸۸ در ۵:۳۹ ق.ظبازدید 124
بعضی از این دوستانی که کامنت گذاشتن دقیقا دین و حجاب رو به صورت نسخه سفارشی در آوردن…
نه عزیز من هیچ اینجور نیست که شما مثلا چون قسمت بالای بکینیت رو در نمیاری پس نسبت به یکی دیگه محجبه تری یا مثلا انتخاب کردی کجات رو نمایش بدی کجا رو نه!
حجاب یا هست، یا نیست.
توی دین این سفارشی سازیها وجود نداره متاسفانه.
Maryam گفته است:
بهمن ۷م, ۱۳۸۸ در ۶:۴۰ ق.ظبازدید Maryam
comment e man bishtar marboot be DOKHTAR E AFTAB ast..baraie khode matn be hamin basande mikonam ke din ba sonnat amikhte shode,va tafkikeshoon ham kheili pichide ast!!oon bavari ke hejab mikonad va miraghsda ya ooni ke hejab nemikonad va mashroob ham nemikhorad hichkodam na dini e serf ast va na sonnaty e serf!!
amma dar morede Dokhtar e aftab, ba inke ba koliat e commentesh ke tafasir e mokhtalef hast movafegham vali aye hejab aslan baraie pooshandan va setr e orat naboode!!
Fateme Mernisi Ostad e daneshgah e Marakesh dar ketab e ZANAN E PARDE NESHIN MARDAN E JOSHANPOOSH tozih mide ke hejab baraie tashkhis e zanane azade az barde amade avalin bar va peighambar az hamsaranesh khaste ke hejab konan! bad ha feghh ke elm e tafsir e din ast tafasir va havashie mokhtalef vared kard be in aye!
be nazar e man hejab be samti mire ke mese sexuality ast!!osoolan mohem nist ke gay boodan ektesabist ya genetici mohem ine ke ye nafar gay ast! mohem nist ba che tafsiri kasi che hadi az hejab darad vagheiat ine ke hejab darad va hagh e entekhabe hejab ba har tafsiri ke bashad!
شباویز گفته است:
بهمن ۷م, ۱۳۸۸ در ۸:۰۰ ق.ظبازدید شباویز
آیدای عزیز
با حرفات موافقم .مخصوصا تیکه اخرش که میگی :مهم این است که اگر این به انتخاب و باور ( نه به اجبار و ترس از همسر و پدر و ..) باشد، اشکالی در آن نیست حتی اگر برای زیباتر با متفاوتتر دیده شدن باشد.
تصورم از حجاب هم یه اونیفورم نیست ولی چیزی که به شخصه فکر می کنم - ((علی الخصوص در مورد چادر ))این بوده که این نوع پوشش یعنی اینکه برجستگیهای بدن رو بپوشونی .و شاید یه جور عدم جلب توجه کردن در برابر نگاه ها .
مثالی رو هم که زدم بیشتر از اینکه برام نقد باشه یه جور تعجب در ذهنم ایجاد می کنه .و نه اینکه حق دخالت در نوع پوشش دیگرون .
anar گفته است:
بهمن ۷م, ۱۳۸۸ در ۹:۴۰ ق.ظبازدید anar
من این نظر رو دیروز هم گذاشتم نمیدونم چرا غیب شد.
در پارک لاله هر روز هفت صبح گروههای بزرگ زن و مرد جمع میشوند ورزش گروهی میکنند. زنها اینور و مردها اونور اما عملا کنار هم. و هر عابری هم میتونه رد بشه وایسه نگاه کنه. ورژن این خانوم هرچی که هست مختص به این خانوم نیست.
—————————————————————————————
سایه : انار، داستان ایران فرق میکنه. تو ایران پوشش اختیاری نیست. اون خانم ها دلشون می خواد در فضای باز ورزش کنند و در عین حال ممکنه دلشون هم نخواد اون مانتو رو داشته باشند، ولی مجبورند و انتخابی در کار نیست. احتمالن هیچ کدوم هم اهمیتی نمیدن که بدنشون دیده بشه یا دیده نشه.
سلمان گفته است:
بهمن ۷م, ۱۳۸۸ در ۹:۴۰ ق.ظبازدید سلمان
سلام
به طور کلی به این قضیه میگن “کلاه شرعی”
خدا رو شکر توی اسلام ِ عزیز تا دلت بخواد واسه هر چیزی یه کلاه گشاد داریم
آبدا گفته است:
بهمن ۷م, ۱۳۸۸ در ۱۰:۱۳ ق.ظبازدید آبدا
صد و بیست و چهار
چرا فکر می کنی نسخه سفارشی است. اینهمه کشور مسلمان وجود دارد و از صدقه سر کانادا همه شان تقریبا مهاجرانی در این جا دارند. حجاب زنان عریستان سعودی و پاکستان و مالزی و سومالی بسیار با هم متفاوت است. ولی همه خود را مسلمان می دانند و هدفشان از حجاب ( هر نوع پوششی را که حجاب می خوانند) صرفن احترام به باوری است که دارند. مگر همه مردان مسلمان یک جور مسلمانی می کنند. مگر همه کشورهای اسلامی ساعت اذان دکانها را رها می کنند بروند برای نماز اول وقت. ولی ما کماکان مسلمان می شناسیمشان. این نرمالیزه کردن دین و اعتقاد آدمهاست که کار را سخت می کند. نمی گذارد انسانها آرام بگیرند. ولی من فکر می کنم تا حدودی این خصلت هموطنان من است. چون همان دوست اتیوپیایی من برادرش امام مسجد است . و خانم روبنده می گذارد. ولی هیچگاه به خواهرش نگفته اسلامت نسخه سفارشیست. عقد خواهرش را هم خودش خواند و دوست پسر خواهرش را هم خودش مسلمان کرد.
این سخت گیری های ما که هر کس روسری داشت و لباسش تنگ بود از مسلمانی ساقط است به نظر من غلط است.
شقایق گفته است:
بهمن ۷م, ۱۳۸۸ در ۱۰:۴۸ ق.ظبازدید شقایق
خیلی جالب تر می شه اگر از خودشون سوال کنیم که مثلن چرا اینطوری حجاب دارن. این جا من خیلی زنها و دختر های ایرانی رومی بینم که توی ایران منتظر یه جای بدون گشت و پلیسن که روسری رو شل کنن و مانتو رو در بیارن،اما اینجا رو می گیرن،محجبه می گردن،می ترسن گاهی، و بعضی وقتها فکر می کنن اینطوری راحت ترن چون کسی زیاد و عجیب نگاهشون نمی کنه. من فکر می کنم بعضی وقت ها حجاب به بعضی زنها یک جور سپر امنیتی می ده. مثلن توی افغانستان،توی بعضی شهر هاش که دیگه از طالبان وتفکر طالبانی خبری نیست بعضی زن ها همچنان برقع می ذارن. زنهایی که شاید قبل همه این بلواها بی حجاب و ازادانه تر از برقع رفت و امد می کردن.بعضی ها شاید فکر کنن که با حجاب و پوشوندن از خطر تهدید جنسی در امان ترن. اینجا توی مالزی، بعضی دخترها و زن های محلی حجاب می ذارن چون عرف خانواده یا محیط کارشون می پسنده، خیلی هاشون فقط روسری می ذارن ولی با لباس تنگ همراهش می کنن. من فکر می کنم شاید اینا همش به خاطر قرائت های مختلف از دین باشه، به نظر من کلاه شرعی نیست، تفسیر مخصوص به شخص که رنگارنگیش هم خوبه.
anar گفته است:
بهمن ۷م, ۱۳۸۸ در ۱۱:۰۱ ق.ظبازدید anar
نه. تو نکته حرف منو نگرفتی. بحث خواست زنها برای ورزش در هوای آزاد نیست. بحث برداشتی از بحث حجابه که دولت مسلمان ایران برای زن مسلمان واجب میدونه و در عین حال همین دولت به صورت سازماندهی شده برای این زنها و مردها یونیفرم تهیه میکنه و آهنگ با صدای بلند میذاره تا توی پارک ورزش کنند. یک سرباز وظیفه هم وایساده اونجا هم از پارک محافظت میکنه و هم حواسش به اینهاست.
—————————————————————————–
حق با توست. الان فهمیدم چی می گی.
Mayra گفته است:
بهمن ۸م, ۱۳۸۸ در ۲:۴۲ ق.ظبازدید Mayra
Etefaghan hamin nimsaat pish tu rahe umadan sare kar cheshmam be akse dokhatre mohajabeh oftad tu ruznameh sobh, ka hame gardano sar sinash baz bud va ozve time basketbal bud..onvane mozu ham behejab bud..hamin saol tu zehnam umad ke in tarif hejab cheghadr motafavete..baraye man yeki tarjih midam hamun ye tare mu ham birun bashe ..vali in dalil nemishe hame hamintory fek konan mesle man..shayad tarif hejabe toye zehne man kamelan rabete mostaghim bea hukumate keshvari dare ke az unja miam..nemidunam
دخترآفتاب گفته است:
بهمن ۸م, ۱۳۸۸ در ۳:۱۴ ق.ظبازدید دخترآفتاب
مریم عزیز
من در کامنتی که گذاشتم سعی کردم جواب سایه عزیز رو خلاصه بدم که بله نسخه اینچنینی هم از اسلام حداقل در شیعه وجود داره.
اما در مورد آیه حجاب باید بگم من در کتاب مرنیسی چنین چیزی نخوندم ولی لیلا احمد تو کتابش حجاب رو به ایران ربط می ده و می گه که چون در ایران زن های برده بی حجاب بودن و زن های اشراف مجبور بودن که پرده نشین باشن و از نظرها دور ، بعد از اسلام که براشون پیام مساوات آورده زن های برده برای اینکه به شکل اشراف در بیان نوع پوشش اون ها رو تقلید می کنن و چون اسلام بعد از تسخیر ایران گسترش پیدا کرده این نوع پوشش زنان هم باهاش شناخته شده. این یک نظر فقهی نیست و باید از لحاظ تاریخی بررسی بشه که آیا چنین ادعایی درسته یا نه. من خودم کتاب لیلا احمد رو نخوندم ولی کسانی که خوندن می گن یه کمی با حس ضد ایرانی نوشته شده… بنابراین در مورد اینکه آیا واقعا چنین ادعایی درسته یا نه حداقل من مطالعاتم اونقدر زیاد نیست که نظر قطعی بدم.
زهرا گفته است:
بهمن ۱۱م, ۱۳۸۸ در ۱۲:۳۳ ق.ظبازدید زهرا
“داستان دشواری موقعیت هم نیست . تورنتو پر است از کلاسهای اختصاصی زنان که حسابی هم کارشان گرفته. آن قدر آدمهای ۴۰ کیلویی شکل آنجلینا جولی روی جلد مجلهها عکس میاندازند که جمعیت بیشماری از زنان اعتماد به نفس رفتن به کلاسهای ورزشی مختلط را از دست دادهاند و این کلاسها را ترجیح میدهند.”
این باعث می شه آدم فکر کنه دارید قضاوت می کنید.نه اون که افراد رو در جاهای مختلف توصیف کردن.
زهرا گفته است:
بهمن ۱۱م, ۱۳۸۸ در ۱۲:۴۰ ق.ظبازدید زهرا
ضمنا به نظر من اسلام پوشش مو و اینها نیست. اسلام مفهوم خیلی والاتری داره که متاسفانه خیلی تو ظاهر گیر افتاده و دیگه کمترند کسانی که به بطن این کلمه فکر می کنن. اون زن نیمه لخت آفریقایی که با بدبختی شکم بچه اش رو سیر می کنه اما از همسایه اش دزدی نمیکنه مسلمون تر از اون زن تمام پوشیده ای هست که یه کارش غیبت و یکی دیگه حرف درآوردن واسه دیگرانه(به نظر من)
اسم پوشش رو نمی شه گذاشت دین. و کسی رو با پوشش خاصی مسلمون و غیر مسلمون خطاب کردن کار اشتباهیه.(بازم به نظر من)
دیو گفته است:
بهمن ۱۱م, ۱۳۸۸ در ۱۱:۵۸ ق.ظبازدید دیو
هرکاری می خوان بکنن بزارن ما زندگیمونو بکنیم
شهره گفته است:
بهمن ۲۱م, ۱۳۸۸ در ۱:۱۳ ق.ظبازدید شهره
من هم واقعا فلسفه اش را نمی فهمم و با جوابهای دوستان هم هنوز به نتیجه نرسیدم.
کلا برای من فهمیدن مسلمانهای سنتی راحتتر از این مدرن هاشون بوده همیشه
میثم گفته است:
اسفند ۱۷م, ۱۳۸۸ در ۵:۳۲ ب.ظبازدید میثم
جواب به دختر آفتاب
سوره احزاب آیه۵۹
ای پیامبر بازنان و دختران وزنان مومن بگوکه خویشتن را به روسری های بلند (چادر) فرو پوشند که اینکار برای آنکه انها (به عفت وحریت)شناخته شوند تا از تعرض و جسارت هوسرانان آزار نکشند بر انان بسیار بهتر است و خدا امرزنده و مهربان است
FreD گفته است:
اسفند ۲۶م, ۱۳۸۸ در ۱:۵۴ ق.ظبازدید FreD
من نمیدونم چرا ملت خودشونو میزنن به اون راه هی فلسفه میبافن
بابا جان حجاب تو اسلام یه تعریف بیشتر نداره
مسلمون بودن هم یه چارچوب
شما هر جور میخوای بپوش راحت باش
ولی اسمت مسلمون نیست زیادم تلاش نکن
اینجا راجع به حجاب و مسلملمونا صحبت شده نه حجاب و تمامی آدمای دنیا
مانا گفته است:
اردیبهشت ۴م, ۱۳۸۹ در ۱۰:۳۲ ق.ظبازدید مانا
جواب به دوستی که سوره احزاب رو نوشته می خوام بگم که والا من یه عمر تو ایران حجاب داشتم( اهل آرایشم نیستم) و از متلک و تنه زدن و هیز بودن و بی تربیتی مردهای مسلمون در امان نبودم. پس میبینیم که این آیه جواب نمیده.
الان چند وقته که از اون مملکت…اومدم تو این بلاد کفر و راحت لباس می پوشم به اون خدایی که تو قرآن تو و همه مسلموناست ندیدم مردی اینجا(بلاد کفر) به خودش اجازه بده که کوچکترین تعارضی به یک زن بکنه ..که اگر بکنه قانون پدرش رو در میاره.
مساله اینه که تو قرآن تو چرا هیچ آیه ای نیست که واسه تربیت درست مرد مسلمون باشه؟؟؟
مریم گفته است:
خرداد ۳۱م, ۱۳۸۹ در ۱:۳۶ ب.ظبازدید مریم
مانا راست میگه . چرا هرگز به هیج مرد مسلمانی نمیگن که یاالله چشمهای هیزت رو درویش کن . من پنجاه سالمه و موهای سفیدم رو رنگ نمیکنم . ولی تا وقتی که ترک وطن نکرده بودم ، باز هم از داغی چندش آور نگاه مردان در امان نبودم . اینجا در کانادا هرگز( به معنای عمیق کلمه ) اون چندش زجر آور رو حس نکردم . چرا به جای تربیت و آموزش و در صورت لزوم تنبیه مردان کثیف ، صورت مسئله رو پاک میکنن و زنان رو به بند میکشن ؟ میبینیم که زیر چادر بردن زنان هم راه حل موضوع نبود . خیلی از دختران و زنان محجبه ( به قول شما حجاب کامل ) قربانیان متجاوزین و مزاحمین بوده اند و خواهند بود . خیلی به راحتی میتونین توی سایتهای مختلف جنسی ، داستانهای نوشته شده در باره زنان بحجبه رو پیدا کنین . داستانهایی که از اذهان معلول بعضی مردان تراوش کرده که در خیال به زنان محجبه هم رحم نمیکنن . برای از بین بردن پشه باید خود مرداب رو خشک کرد . کشتن پشه ها راه حل نهایی نیست .